Ремонт кормозмішувача — продовження життя
Ремонтуючи свою техніку, ми можемо збільшити її «життя»,
тим самим набагато довше експлуатувати, навіть довше, ніж заявлено заводом-виробником
тим самим набагато довше експлуатувати, навіть довше, ніж заявлено заводом-виробником
Якщо ваш кормозмішувач прослужив вам «совістю і правдою» «все своє життя», маючи на увазі не ламаючись, то все одно рано чи пізно постане питання зносу. Основні деталі, на які інтенсивно впливають закони тертя, — шнеки, бункер. Кормозмішувач, коли змішує корм, подібний до плуга, що оре землю, там і тут відбувається максимальне тертя з перевертання ґрунту і корму. Солома-сіно, маючи в своїй структурі тверду структуру, «дряпає» міцне залізо, і якщо це відбувається щодня, то навіть якщо на початку роботи кормозмішувача стінки бункера здаються занадто товстими — з часом стають як бляшанка з-під консерви.
Відео 1. Фахівці ТОВ «Демі-мікс-Україна» провели комплексний ремонт кормозмішувача «Triolet Solomix 2 12VLS».
Якщо розглядати роботу кормозмішувача до повного зносу, то тут можна поділити всі кормозмішувачі на дві категорії: перша — це зношення бункера і шнека одночасно. Тобто якщо відпрацював кормозмішувач, викидаєш і купляєш новий. Такий принцип досить непоганий для економіки. Інвестував — пропрацював — купив новий. Замінювати бункер у європейських виробників кормозмішувачів, які лідирують з продажів у нашій країні, не є доцільним, бо живучи за принципом — «запчастини повинні бути дорожчі за нову техніку», дороговартісна деталь коштуватиме майже так само, як і новий кормозмішувач.
Інша категорія поділяється на зношування спочатку шнеку, потім ще одного шнеку, можливо, потім ще одного, потім бункера. Шнек цієї категорії має в основі масивнішу структуру, «забирає» у бункера основну роботу і тим самим основний знос. Корм при змішуванні більше контактує зі шнеком, і мінімально з бункером. У Європі такий вид шнеків ставлять, як правило, тільки «преміальні бренди» виробників кормозмішувачів. Недолік цієї конструкції у тому, що їм потрібні додаткова потужність для крутіння масивними формами. Тим самим виникає необхідність ставити при однаковій кубатурі додатковий двоступеневий редуктор, а це піднімає собівартість. Замінювати шнек дешевше, чим потім викидати кормозмішувач через зношеність бункера. Тим самим друга категорія кормозмішувачів із довговічності житиме довше, ніж перша при заміні, ясна річ, шнеків.
Щоб перевірити, до якої категорії відноситься ваш кормозмішувач, достатньо подивитися з верху на шнек: чим менше ви бачитимете дно кормозмішувача, тим більше він буде відноситися до другої групи.
Але зі стиранням робочих площин кормозмішувача також можна боротися. В основному, коли зносився шнек або бункер, працівники підприємства, як правило, ремонтують кормозмішувач своїми силами, а саме наварюванням у тих місцях, якщо це шнек, і де випадає корм, якщо це бункер. Інколи це нагадує «ямковий» ремонт. Розглянемо варіанти ремонту.
Бункер
Сам по собі бункер поділяється на дві площі зносу: дно і стінки. Якщо зносилося дно, то потрібно вирізати по формі дна лист 8–12 мм і покласти у середину бункера. В деяких випадках потрібно знімати шнеки або можна поділити дно на сектори і, провертаючи шнек, зварити їх між собою. Тим самим, корм почне стирати уже вставлений метал, і не робитиме далі отвори в зношеному «рідному» дні.
Якщо зносилися стінки, то найдешевший спосіб правильно зробити ремонт, це обшити бункер всередині листом 3–4. Цей лист металу можна прогнути вручну. Потрібно щоб лист повторював гнуту форми бункера. Якщо розглядати більш професійний ремонт бункера, то потрібне промислове обладнання, а саме вальці, щоб зігнути лист металом 6–8 мм. Це дасть змогу удвічі збільшити експлуатаційні можливості кормозмішувача у зв’язку з тим, що більша товщина вставленого металу буде стиратися довше, ніж менша. Інколи користувачі кормозмішувачів при ремонті бункера допускають помилку, наварюючи латки ззовні. Тим самим не дають корму випадати, а бункер зношується далі, і такі самі з’являються поряд або в інших місцях, тому що «бляшанка» продовжує стиратися.
Шнек
Шнек також підлягає ремонту. Він складається із двох основних частин: конус і витки. При експлуатації зношуються в основному витки, конус залишається у більшості випадків не ушкодженим.
Найдешевший спосіб ремонту шнеку — це його реставрація. Її потрібно проводити, коли почали відпадати ножі, або ж є загроза, що вони скоро відпадуть. Ножі кріпляться на гвинтах, на краю шнеку. Шнек сам по собі найбільше зношується по краях, саме тому ножі є індикатором ремонту або заміни шнеку.
Найдешевший спосіб реставрації — наварити зверху по краях витка шнеку пластини. По ширині вони повинні бути, залежно від місця, від 20 до 10 см. У деяких пластинках потрібно зробити отвори під кріплення ножів. Пластини можна вирізати із металу товщиною 6–8 мм. Наварювати їх необхідно по краях від низу до верху, щоб вони контактувати одна з одною і держалися зварювальним швом.
Для більш повної реставрації витків шнека потрібен різак (плазма) і знання конструкторської абетки. Ремонт полягає у відрізанні старих зношених витків і наварюванні нових. Для цього потрібно розрахувати на листові металу, в основному товщиною 12 мм, сектора гнутого шнеку і зварити їх між собою, зробивши отвори під ножі. Такі роботи роблять на старому конусі. Цей метод ремонту не завжди підходить підприємству, бо тоді відбувається зупинка кормозмішувача в роботі на певний час, тим самим втрати в молоці, якщо не має іншої машини. Тому більш доцільний спосіб ремонту — замовити новий шнек. Нові оригінальні шнеки — це найдорожчий варіант ремонту. В Україні зустрічаються деякі фірми, які виробляють шнеки на будь-який імпортний кормозмішувач. Цей варіант ремонту буде дешевший за купівлю оригінального варіанту.
Редуктор
Редуктор також із часом зношується, але зустріти його зношеним — це рідкість. В основному вони ламаються. Основні проблеми в редуктора — поломка сателіту — це головна і технічно найважча деталь редуктора, що працює без відпочинку і витримує велике навантаження. Щоб не допустити цього і продовжити роботу, потрібно регулярно і вчасно замінювати оливу в редукторі. При поломці редуктора часто купують новий, але є варіанти ремонту. Наша рекомендація ставити оригінальні запчастини редуктора. Ремонт обійдеться дешевше, ніж брати новий. На деякі редуктора не можливо взагалі знайти запчастини, бо, якщо кормозмішувач пропрацював більше 7–10 років, технічний прогрес пішов уперед, і такі редуктора зняли із виробництва. Ремонт кормозмішувачів при його стиранні потребує капітальних інвестицій, але ці інвестиції можна поділити на 2 або і на 3 рази, якщо застосувати реставрацію, заміну аналогічних або оригінальних зношених деталей.
Можливо, вічного двигуна не існує, але у роботі кормозмішувача, питання «вічності» цілком можливе, при вчасному і якісному ремонті. «Ми свої кормозмішувачі ремонтуємо в основному самостійно. У нас імпортний кормозмішувач пропрацював 5 років, і зносилися шнеки. Ми замовили нові, оригінальні. Коли зносилося дно бункера, то самі вирізали з листа такі контури дна і повставляли всередину, приваривши до стінок. Тим самим наш кормозмішувач продовжив виконувати свої функції», — запевняють у ПСП «Нива», що у Гадяцькому районі на Полтавщині.
У СФГ «Бутенко», яке розташоване у с. Дягове Менського району Чернігівської області, розповідають: «Наш імпортний кормозмішувач пропрацював 7 років, і в нього зносився шнек. Він має місткість 5 кубів, але ми на ньому добавили у верху смужку із гуми, тим самим збільшили об’єм до 7. Новий шнек реставрували у спеціалістів фірми «Демі-мікс-Україна», які реконструювали витки шнеку і зробили його вищим, тим самим удвічі швидше стало змішування корму. Ми у «Демі-мікса» замовили ще один кормозмішувач, бо поголів’я худоби збільшилося, а також цього року хочемо поміняти свій 9-кубовий кормозмішувач на 14, бо маємо ще більший приріст ВРХ».
Задоволені співпрацею з «Демі-мікс-Україна» і в ПП «Агроекологія», що у с. Михайлики Шишацького району Полтавської області: «Утримуємо 5 тис. голів худоби, яких обслуговують 7 імпортних кормозмішувачі. При такій екстремальній експлуатації один кормозмішувач працює 6–7 років, потім зношується повністю бункер і шнеки. Реконструкцію ми проводили спеціалістами фірми «Демі-мікс-Україна». Вони приварили на дно листи 12 мм і по боках 6 мм. Тим самим дали можливість не обновлювати наш парк кормозмішувачів, а продовжити «життя» старим, що зекономило досить багато коштів, у порівнянні з альтернативою купівлі нової техніки. Також у цій фірмі ми замовили нові шнеки. Вони по вартості були удвічі дешевші, ніж оригінальні. Я переконаний, що реконструйовані кормозмішувачі прослужать нам такий самий час, що і до цього».